Marketing Automation: Begin met goede content
Marketing automation wordt door veel B2B marketeers omarmd als het gouden ei voor het verkrijgen van meer leads. De diverse software pakketten bieden allemaal veel gebruiksgemak en functionaliteiten. Althans, zo wordt dat ons voorgeschoteld. Maar wat je je moet realiseren , is dat het ook maar een tool is. Een middel dat je helpt om je doel te bereiken. De randvoorwaarden om het goed in te zetten worden vaak over het hoofd gezien waardoor veel marketeers na een eerste kennismakingsperiode vaak enigszins teleurgesteld kunnen zijn. Want het leek allemaal zo makkelijk en mooi: lead nurturing, Account Based Marketing, dynamic content en leadscoring. Allemaal mechanismes die de prospects als warme broodjes moeten afleveren in de inbox van de sales-afdeling.
Contentcreatie
Maar wat we vaak vergeten is dat het allemaal begint met de creatie van content op landing pages, in e-mails, blogs en allerlei andere vormen van content. Zonder content geen marketing automation. En juist content is de bottleneck bij veel organisaties, zo is mijn ervaring maar ook die volgens eMarketer:
De creatie van content is dus voor veel organisaties moeilijk. En dan hebben we het vaak alleen nog maar over de geschreven content, zoals nieuwsberichten of productnieuws. Dat is ook wel logisch. Contentcreatie is namelijk best complex. Kijk maar eens naar het onderstaande schema.
Groot beginnen, of juist klein?
Mobiliseer de juiste mensen binnen je organisatie
En dan: publiceer, meet, volg op en verbeter

