Blog Post

Marketing Automation: Begin met goede content

Dick de Zwart • sep. 09, 2018

Marketing automation wordt door veel B2B marketeers omarmd als het gouden ei voor het verkrijgen van meer leads. De diverse software pakketten bieden allemaal veel gebruiksgemak en functionaliteiten. Althans, zo wordt dat ons voorgeschoteld. Maar wat je je moet realiseren , is dat het ook maar een tool is. Een middel dat je helpt om je doel te bereiken. De randvoorwaarden om het goed in te zetten worden vaak over het hoofd gezien waardoor veel marketeers na een eerste kennismakingsperiode vaak enigszins teleurgesteld kunnen zijn. Want het leek allemaal zo makkelijk en mooi: lead nurturing, Account Based Marketing, dynamic content en leadscoring. Allemaal mechanismes die de prospects als warme broodjes moeten afleveren in de inbox van de sales-afdeling.

Contentcreatie

Maar wat we vaak vergeten is dat het allemaal begint met de creatie van content op landing pages, in e-mails, blogs en allerlei andere vormen van content. Zonder content geen marketing automation. En juist content is de bottleneck bij veel organisaties, zo is mijn ervaring maar ook die volgens eMarketer:

De creatie van content is dus voor veel organisaties moeilijk. En dan hebben we het vaak alleen nog maar over de geschreven content, zoals nieuwsberichten of productnieuws. Dat is ook wel logisch. Contentcreatie is namelijk best complex. Kijk maar eens naar het onderstaande schema.

Groot beginnen, of juist klein?

Je kunt als organisatie, na het maken van de strategische keuze om met marketing automation aan de slag te gaan, direct beginnen met het creëren van zoveel mogelijk content. Blogs, video's, whitepapers; noem het maar op. Is dat de juiste aanpak? Ik denk van niet. Het is veel zinvoller om eerst een goed plan te maken. De persona's te onderzoeken, je ultieme doelen te bepalen en de thema's die spelen binnen jouw vakgebied. Bij Admix doen we dat met een Contentworkshop. Het resultaat is dan een uitgewerkte poster (of roll-up banner), die de content steeds de ruggengraat biedt, die het nodig heeft om impact te maken.
Op de poster staat ook wie verantwoordelijk is voor wat. Het creëren van content is namelijk een tijdrovend karwei, waar naast schrijfkwaliteiten, ook de organisatorische uitdagingen groot zijn. Denk maar aan het vinden van de juiste personen voor de interviews, het plannen van video- en fotoshoots en het voorzitten van redactieoverleggen.
Begin dus klein, met beheersbare content. Liever weinig en goed, dan veel en slap.


Mobiliseer de juiste mensen binnen je organisatie

Om je content divers en fris te houden, is het verstandig om verschillende mensen binnen je organisatie te betrekken bij de contentcreatie. De lezer vindt het leuk om iets te lezen van de directeur, maar ook van de monteur in de werkplaats, of de dames van recruitment.
Daarbij komt dat er vaak heel veel verborgen kennis is binnen je organisatie. En dat is nou juist wat waardevol is voor de lezer.
Een andere reden waarom je mensen zou moeten mobiliseren, is om alvast een klein ambassadeursplatform te ontwikkelen. Als alle betrokken de content delen op hun netwerken, is de verspreiding van jouw content-olievlek goed gestart. Het vergroot je bereik, maar ook de interne betrokkenheid, trots en waardering.


En dan: publiceer, meet, volg op en verbeter

Maak je al gebruik van een Marketing Automation systeem, volg dan het bovenstaand advies. Moet je nog beginnen, orienteer je dan eerst grondig op alle pakketten, aanbieders en vraag hulp! Daarover blog ik een andere keer meer.
Wil je meer weten over Contentproductie, Marketing Automation en bijbehorende toepassingen? Ik spreek je graag en help je graag verder.

Bel me op 06-42655875


door Dick de Zwart 27 feb., 2024
Dit blog is een onderdeel van mijn zoektocht naar de formule die ervoor zorgt dat jouw verhaal blijft hangen. En dan vooral in positieve zin! In die zoektocht stuitte ik op het boek van Chris Anderson: De TED-methode. Ik deel graag met je hoe dit boek ons dichterbij de ultieme presentatieformule brengt. k ons dichterbij de ultieme presentatieformule brengt.
door dickdezwart 31 jan., 2024
Ken je dat stemmetje in je hoofd dat fluistert: "Wanneer ontdekken ze dat ik eigenlijk helemaal niets kan?"
door dickdezwart 12 dec., 2023
Assertiviteit, een sleutelbegrip in de sociale psychologie, draait om de manier waarop je in sociale situaties met anderen omgaat. 
door dickdezwart 21 nov., 2023
Het spirituele perspectief op Leiderschap: Verbinding en betekenis
door dickdezwart 31 aug., 2023
“ Jij komt altijd te laat op onze meetings! ”, schreeuwt de de een. “ Nou, pffff, ik kan er ook niks aan doen. Het was superdruk onderweg! ”, stamelt de ander.
door dickdezwart 23 aug., 2023
De dramadriehoek is ontworpen door Stephen Karpman. Het laat zien dat je gevangen kunt zijn in een steeds terugkerend patroon van aanklagen, redden en het slachtoffer zijn. Hoe herken je dit patroon en hoe overstijg je het?
Marketing na corona: 3 blog tips
door dickdezwart 14 dec., 2020
“Nog even de tanden op elkaar”, hoor ik mezelf zeggen tegen mijn ouders. “Binnenkort kunnen we vast wel weer met de familie iets leuks doen”. Alsof op een of andere magische manier alles weer bij het oude is. Reality check: dat gaat niet meer gebeuren. En er zijn ook positieve ontwikkelingen. Voor ons als marketeers zijn het bijzondere tijden. Digitalisatie is nog nooit zo snel gegaan. Marketing in ‘het nieuwe normaal’. Wat is dat? Wat is er eigenlijk veranderd in het consumentengedrag, en hoe gaan wij, als marketeers daarmee om? Ik heb drie blogs op een rijtje waardoor ik me geïnspireerd voelde. Het is het topje van een ijsberg aan mega-interessante verhalen. Dus meer info volgt als je In blog nummer 1: Eric van Hal, van Mediaweb zette in zijn laatste blog 22 trends op een rijtje. Korte recap: De digitalisering is in een stroomversnelling terecht gekomen en marketingtechnieken schuiven op naar meer en meer persoonlijk. En op de plaatsen waar de mensen zich in privé tijd bevinden. Blog nummer 2: In een blog op Adformatie wordt ons op het hart gedrukt dat elke marketeer zich moet afvragen hoe de wereld van de klant veranderd is door deze crisis. Is het achterliggende klantprobleem veranderd? En niet blind varen op de marketing koers van pre-corona. Blog nummer 3: Pieter Voogt schrijft op Marketingfacts dat wij, als marketeers, na de coronacrisis flink aan de bak moeten om de achterstand die de crisis ongetwijfeld heeft veroorzaakt, zoveel mogelijk goed te maken. De kans is aanwezig dat daarvoor ook nog eens minder budget beschikbaar is, omdat in geval van een negatieve cashflow het marketingbudget nu eenmaal een 'makkelijk slachtoffer' is. Dat betekent dus dat we als marketeers nóg creatiever moeten zijn. Een mooie gelegenheid om onszelf en onze meerwaarde te bewijzen! Kortom: Genoeg leesstof te vinden. Mijn persoonlijke take away is ‘ denk vooruit ’. Ook deze crisis gaat voorbij. En snap je dan je klanten nog? Blijf dus flink communiceren, luister intensief en stuur bij waar je kan. Op naar 2021!
ZZP-ers en Lifters
door Dick de Zwart 23 okt., 2019
Het eerste jaar als zelfstandige zit er op, in september at ik met vrouw en kinderen een taartje op mijn leven als ZZP-er. Een turbulent jaar, een leerzaam jaar, stapels nieuwe contacten, inzichten en plezier. Maar ook een uitdagend jaar. Want je weet nooit precies wat de (nabije) toekomst brengt. “Niks voor mij, die onzekerheid”, zeggen veel van mijn vrienden. En dan denk ik, waarop vertrouw ik eigenlijk? Met welke overtuiging neem ik het risico om sterk te durven variëren met mijn inkomsten? Op die momenten denk ik terug aan de vakanties toen ik, als student, door Europa liftte. Met een rugzak, lichtgewicht tentje, slaapzak, gaspitje en liftbord stond ik geregeld langs de weg. Naar Engeland, Frankrijk, Spanje of naar welke andere plek dan ook. Hoe vaak heb ik gedacht: “ik sta hier niet goed, ik kom nooit weg” of, “deze lift brengt me niet waar ik heen had willen gaan”, “Help!!” Maar, ik kwam altijd weer weg, ik kwam altijd aan op mijn bestemming en ook weer veilig thuis. OK, de route was vaak een beetje anders, de tijdsinschatting klopte vaak niet en er waren andere onverwachte situaties. De enige constante was dat het altijd lukt. Het was een wetmatigheid, geen geluk. "De enige constante was dat het altijd lukt. Het was een wetmatigheid, geen geluk." En zo leef ik ook mijn ZZP-leven. De bestemming is min of meer bekend; ik wil mensen en organisaties verder helpen middels betere en eerlijke (marketing)communicatie. Maar hoe ik daar kom, en wanneer… geen idee. En dan vertrouw ik dus op mijn geloof in de wetmatigheid waarmee ik ook altijd liftte: het komt altijd weer goed. Ik lift, zogezegd, mijn weg door mijn professionele leven. Met vol vertrouwen, verwachting en plezier. "Ik wil mensen en organisaties verder helpen middels betere en eerlijke (marketing)communicatie" Mijn gedachten aan deze vergelijking en de zekerheid die ik eruit put, veranderen op slag mijn zorgen over mijn volgende opdracht in een verwachtingsvolle nieuwsgierigheid. Hier sta ik, rechtop, glimlach op mijn gezicht, met mijn rugzak vol kennis en ervaring en op mijn liftbordje staat ‘betere marketingcommunicatie’. Dus: Wie pikt mij op en waar gaan we heen?
door Dick de Zwart 31 okt., 2018
Als je interimmer bent, of op projectbasis werkt, ben je altijd op zoek en ontvankelijk voor je volgende klus. Althans, dat zou verstandig zijn. Zorg dat minimaal 2 van de 3 P's in je opdracht aanwezig zijn.
door Dick de Zwart 25 sep., 2018
‘The Four Agreements’, in het Nederlands ‘De vier inzichten’, is een fenomeen in de wereld van spirituele boeken. Wereldwijd zijn er meer dan 5 miljoen exemplaren van dit dunne boekje verkocht. Vijf jaar geleden kreeg ik het van mijn goede vriend Pim (van Vuuren) en ik deel graag met jou waarom dit boekje mijn leven steeds blijft veranderen.
Meer posts
Share by: