Onlangs ging ik op bezoek bij en bedrijf dat net een jaar geleden begonnen is en net is afgesplitst van het oorspronkelijke moederbedrijf. Toffe lui, fantastisch (technisch) product, heel veel ideeën, een flink aantal enthousiaste klanten en veel energie. Maar met heel weinig marketingbudget.
Schrijf de bevindingen en conclusies neer op een manier opdat alle betrokkenen hier hun krabbel onder durven zetten. Als een soort blauwdruk voor verdere keuzes.
In deze eerste 2 stappen zou ik het zeer aanbevelen om daar iemand voor in te huren. ‘Take the pain’, maar dan heb je wel een solide basis waar je lang plezier van kunt hebben. En iemand van buiten kan vaak gemakkelijker de vinger op de gevoelige plekken leggen.
Het bedrijf heeft al een aantal zeer tevreden klanten. Maak hun duidelijk dat jullie hen zeer waarderen, en dat hun hulp jullie echt verder kan helpen. Wat ook weer goed voor hun is, want hoe beter het met jullie gaat, hoe sneller de productinnovaties gaan. Hoe kunnen ze helpen? Door jullie posts te liken of te delen. Maar nog mooier is het als ze jullie posts delen in hun LinkedIngroepen. Daar zitten waarschijnlijk veel van hun gelijken. Kans dat de traffic daar mooie leads oplevert is aanzienlijk hoger. Je beloont je ambassadeurs met aandacht en door ze in de loep te houden als er een lead via hun binnenkomt. De gunfactor, daar gaat het om. Mensen vinden het nou eenmaal fijn om te kunnen helpen.