Blog Post

Het Imposter Syndroom: Wanneer val ik door de mand?

dickdezwart • jan. 31, 2024

Ken je dat stemmetje in je hoofd dat fluistert: "Wanneer ontdekken ze dat ik eigenlijk helemaal niets kan?"

Imposter Syndroom
Het Imposter Syndroom, een constante twijfel aan je eigen bekwaamheid, is geen onbekende. Laten we in dit blog samen deze uitdaging bekijken en werken aan een zelfverzekerde toekomst. Lees je mee?.


Ontdekking van het Imposter Syndroom

Ondanks een degelijke opleiding en een gewaardeerde baan blijft dat knagende gevoel bestaan. Het Imposter Syndroom manifesteert zich bij degenen die hun prestaties systematisch onderschatten, zelfs bij succesvol werk en erkenning. De angst om ontmaskerd te worden blijft aanwezig.


Uit onderzoek van Psychologie Magazine onder 1500 lezers en volgers blijkt dat 24% vaak last heeft van het gevoel de boel te bedriegen. En wist je dat hoe hoger opgeleid je bent, hoe sterker die imposter-gevoelens kunnen zijn? Slimme mensen die een laag zelfvertrouwen hebben en een hang naar perfectionisme lopen een hoger risico. Zeker als ze ouders hebben die prestatiegericht of overbeschermend zijn geweest in de opvoeding.



De oorsprong van ondermijnende gedachten

Het Imposter Syndroom heeft verschillende gezichten en kan dus voortkomen uit je opvoeding. Misschien voel je je onzeker door je achtergrond of denk je dat anderen je waarderen om externe redenen. Hoe het ook zij, laten we deze gezichten één voor één onder de loep nemen.



Een kijkje in het bedriegershoofd

Hoe uit het Imposter Syndroom zich in het dagelijks leven? Eef Jutten, van psycholoog.nl, geeft een aantal voorbeelden.


  • Ik werk gewoon extra hard. Zo zullen ze minder snel ontdekken dat ik het niet (aan)kan. Ik bereid me voor tot in de kleinste details. Het lijkt alleen of het nooit goed genoeg is. Ik voel me constant moe en overwerkt.
  • Als ik succes heb of een complimentje krijg; dan weet ik dat ik gewoon geluk heb gehad. Bovendien heb ik hulp gehad van anderen en daardoor was het natuurlijk succesvol. Alleen had ik het nooit zo gekund.
  • Ik doe wat van me gevraagd wordt en probeer zo goed mogelijk aan te voelen wat de ander wil. Daar haak ik op in en probeer er dan nog een schepje bovenop te doen. Eigenlijk ben ik een beetje een people pleaser. Ik doe het vooral voor de ander. Ondertussen vergeet ik steeds meer wie ik zelf nou eigenlijk ben en wat ik wel en niet kan.
  • Ik gebruik mijn humor of charme om waardering te krijgen van anderen. Het gekke is alleen dat als ik die erkenning vervolgens krijg, ik me er helemaal niet goed bij voel. Ik weet zeker dat ik dan dat compliment krijg, omdat ze aardig voor me willen zijn en niet om dat ik ergens goed in ben.
  • Het is belangrijk dat ik niet te zelfverzekerd overkom. De afwijzing die ongetwijfeld komt, vind ik dan nog erger. Dus doe ik onzeker of presteer ik onder mijn kunnen.
  • Iedereen kan wat ik kan. Het is geen moeilijk of intelligent werk. Het stelt niets voor.
  • Ik denk dat iedereen wel weet dat ik dit niet kan. En als ze het nog niet weten, dan komen ze er snel genoeg achter. Daar voel ik me behoorlijk onzeker en gestrest over.


Deze gedachten zijn vermoeiend en leiden tot strategieën om ontmaskering te voorkomen. Taken vermijden, uitstellen, cynisme, humor als schild gebruiken – het kan leiden tot destructieve patronen.



Wat kun je eraan doen?

Maar hier is het goede nieuws: je kunt iets doen aan die ondermijnende gedachten! Volgens Amerikaans onderzoek is het slim om steun te zoeken bij iemand die er een beetje buiten staat. Collega's maken het vaak erger, maar je vader, vriendin of zus kan je helpen uit te zoomen en te focussen op je kwaliteiten.


Beroemdheden als Natalie Portman en Jodie Foster hebben ook last van het Imposter Syndroom. Coach Nicoline van Roozendaal, verbonden aan De Baak, adviseert mensen met dit syndroom om hun diepste angsten onder ogen te zien. Door confrontatie en erkenning van deze angsten, kun je leren deze gedachten te herkennen en er niet meer naar te handelen.



Als uitsmijter geef ik 5 tips voor het overwinnen van het Imposter Syndroom:


Tip 1: Herken je imposter-gedachten

Neem de tijd om je imposter-gedachten te identificeren. Wellicht ben je bang om aan verwachtingen te voldoen of te falen. Schrijf deze gedachten op in een schrift of bewaar ze in je telefoon. Het herkennen van deze negatieve gedachten stelt je in staat om ze met een kalme blik te bekijken.


Tip 2: Trek je imposter-gedachten in twijfel

Zodra je je bewust bent van je imposter-gedachten, daag ze dan uit en transformeer ze in iets positiefs. Vraag jezelf af of deze negatieve gedachten werkelijk kloppen. Vervang ze door helpende gedachten, zoals: "Ik doe mijn best, meer kan ik niet doen." Het kan moeilijk zijn om stil te staan bij negatieve gedachten, maar onthoud dat ze vaak geen feiten zijn en dat je het nare gevoel kunt hanteren.


Tip 3: Vergelijk jezelf niet met anderen

Ieder individu is uniek op zijn of haar eigen manier. Jij dud ook! Vermijd het vergelijken van jezelf met anderen, aangezien dit je eigen positieve eigenschappen in de schaduw plaatst. Niemand is perfect in alles, en schijn bedriegt vaak. Het lijkt misschien alsof anderen alles onder controle hebben, maar je kent niet het volledige verhaal.


Tip 4: Breng je behaalde successen in kaart

Neem de tijd om je behaalde successen in kaart te brengen. Haal je diploma's tevoorschijn, noteer je sterke punten, denk na over waar je trots op bent en maak een lijst van je werkervaringen en taken. Als je hierbij vastloopt, vraag dan bijvoorbeeld aan een vriend wat je sterke punten zijn of aan je manager waarin je uitblinkt op het werk.


Tip 5: Zoek hulp

Als het Imposter Syndroom je parten speelt, overweeg dan hulp te zoeken. Praat met een goede vriend(in), familielid, manager of docent. Of met mij. Ik kan je helpen om uit te zoomen en de focus te verleggen van je onzekerheden naar je kwaliteiten.


En vergeet vooral niet om goed voor jezelf te zorgen. Gezond eten, voldoende slaap, ontspanning, wandelen, yoga - het helpt allemaal.


Dus, beste lezer, laten we dat Imposter Syndroom achter ons laten en met hernieuwd vertrouwen de toekomst tegemoet treden. Jij bent hier met een reden, en die reden is omdat je gewoon geweldig bent.

door Dick de Zwart 27 feb., 2024
Dit blog is een onderdeel van mijn zoektocht naar de formule die ervoor zorgt dat jouw verhaal blijft hangen. En dan vooral in positieve zin! In die zoektocht stuitte ik op het boek van Chris Anderson: De TED-methode. Ik deel graag met je hoe dit boek ons dichterbij de ultieme presentatieformule brengt. k ons dichterbij de ultieme presentatieformule brengt.
door dickdezwart 12 dec., 2023
Assertiviteit, een sleutelbegrip in de sociale psychologie, draait om de manier waarop je in sociale situaties met anderen omgaat. 
door dickdezwart 21 nov., 2023
Het spirituele perspectief op Leiderschap: Verbinding en betekenis
door dickdezwart 31 aug., 2023
“ Jij komt altijd te laat op onze meetings! ”, schreeuwt de de een. “ Nou, pffff, ik kan er ook niks aan doen. Het was superdruk onderweg! ”, stamelt de ander.
door dickdezwart 23 aug., 2023
De dramadriehoek is ontworpen door Stephen Karpman. Het laat zien dat je gevangen kunt zijn in een steeds terugkerend patroon van aanklagen, redden en het slachtoffer zijn. Hoe herken je dit patroon en hoe overstijg je het?
Marketing na corona: 3 blog tips
door dickdezwart 14 dec., 2020
“Nog even de tanden op elkaar”, hoor ik mezelf zeggen tegen mijn ouders. “Binnenkort kunnen we vast wel weer met de familie iets leuks doen”. Alsof op een of andere magische manier alles weer bij het oude is. Reality check: dat gaat niet meer gebeuren. En er zijn ook positieve ontwikkelingen. Voor ons als marketeers zijn het bijzondere tijden. Digitalisatie is nog nooit zo snel gegaan. Marketing in ‘het nieuwe normaal’. Wat is dat? Wat is er eigenlijk veranderd in het consumentengedrag, en hoe gaan wij, als marketeers daarmee om? Ik heb drie blogs op een rijtje waardoor ik me geïnspireerd voelde. Het is het topje van een ijsberg aan mega-interessante verhalen. Dus meer info volgt als je In blog nummer 1: Eric van Hal, van Mediaweb zette in zijn laatste blog 22 trends op een rijtje. Korte recap: De digitalisering is in een stroomversnelling terecht gekomen en marketingtechnieken schuiven op naar meer en meer persoonlijk. En op de plaatsen waar de mensen zich in privé tijd bevinden. Blog nummer 2: In een blog op Adformatie wordt ons op het hart gedrukt dat elke marketeer zich moet afvragen hoe de wereld van de klant veranderd is door deze crisis. Is het achterliggende klantprobleem veranderd? En niet blind varen op de marketing koers van pre-corona. Blog nummer 3: Pieter Voogt schrijft op Marketingfacts dat wij, als marketeers, na de coronacrisis flink aan de bak moeten om de achterstand die de crisis ongetwijfeld heeft veroorzaakt, zoveel mogelijk goed te maken. De kans is aanwezig dat daarvoor ook nog eens minder budget beschikbaar is, omdat in geval van een negatieve cashflow het marketingbudget nu eenmaal een 'makkelijk slachtoffer' is. Dat betekent dus dat we als marketeers nóg creatiever moeten zijn. Een mooie gelegenheid om onszelf en onze meerwaarde te bewijzen! Kortom: Genoeg leesstof te vinden. Mijn persoonlijke take away is ‘ denk vooruit ’. Ook deze crisis gaat voorbij. En snap je dan je klanten nog? Blijf dus flink communiceren, luister intensief en stuur bij waar je kan. Op naar 2021!
ZZP-ers en Lifters
door Dick de Zwart 23 okt., 2019
Het eerste jaar als zelfstandige zit er op, in september at ik met vrouw en kinderen een taartje op mijn leven als ZZP-er. Een turbulent jaar, een leerzaam jaar, stapels nieuwe contacten, inzichten en plezier. Maar ook een uitdagend jaar. Want je weet nooit precies wat de (nabije) toekomst brengt. “Niks voor mij, die onzekerheid”, zeggen veel van mijn vrienden. En dan denk ik, waarop vertrouw ik eigenlijk? Met welke overtuiging neem ik het risico om sterk te durven variëren met mijn inkomsten? Op die momenten denk ik terug aan de vakanties toen ik, als student, door Europa liftte. Met een rugzak, lichtgewicht tentje, slaapzak, gaspitje en liftbord stond ik geregeld langs de weg. Naar Engeland, Frankrijk, Spanje of naar welke andere plek dan ook. Hoe vaak heb ik gedacht: “ik sta hier niet goed, ik kom nooit weg” of, “deze lift brengt me niet waar ik heen had willen gaan”, “Help!!” Maar, ik kwam altijd weer weg, ik kwam altijd aan op mijn bestemming en ook weer veilig thuis. OK, de route was vaak een beetje anders, de tijdsinschatting klopte vaak niet en er waren andere onverwachte situaties. De enige constante was dat het altijd lukt. Het was een wetmatigheid, geen geluk. "De enige constante was dat het altijd lukt. Het was een wetmatigheid, geen geluk." En zo leef ik ook mijn ZZP-leven. De bestemming is min of meer bekend; ik wil mensen en organisaties verder helpen middels betere en eerlijke (marketing)communicatie. Maar hoe ik daar kom, en wanneer… geen idee. En dan vertrouw ik dus op mijn geloof in de wetmatigheid waarmee ik ook altijd liftte: het komt altijd weer goed. Ik lift, zogezegd, mijn weg door mijn professionele leven. Met vol vertrouwen, verwachting en plezier. "Ik wil mensen en organisaties verder helpen middels betere en eerlijke (marketing)communicatie" Mijn gedachten aan deze vergelijking en de zekerheid die ik eruit put, veranderen op slag mijn zorgen over mijn volgende opdracht in een verwachtingsvolle nieuwsgierigheid. Hier sta ik, rechtop, glimlach op mijn gezicht, met mijn rugzak vol kennis en ervaring en op mijn liftbordje staat ‘betere marketingcommunicatie’. Dus: Wie pikt mij op en waar gaan we heen?
door Dick de Zwart 31 okt., 2018
Als je interimmer bent, of op projectbasis werkt, ben je altijd op zoek en ontvankelijk voor je volgende klus. Althans, dat zou verstandig zijn. Zorg dat minimaal 2 van de 3 P's in je opdracht aanwezig zijn.
door Dick de Zwart 25 sep., 2018
‘The Four Agreements’, in het Nederlands ‘De vier inzichten’, is een fenomeen in de wereld van spirituele boeken. Wereldwijd zijn er meer dan 5 miljoen exemplaren van dit dunne boekje verkocht. Vijf jaar geleden kreeg ik het van mijn goede vriend Pim (van Vuuren) en ik deel graag met jou waarom dit boekje mijn leven steeds blijft veranderen.
door Dick de Zwart 24 sep., 2018
Onlangs ging ik op bezoek bij en bedrijf dat net een jaar geleden begonnen is en net is afgesplitst van het oorspronkelijke moederbedrijf. Toffe lui, fantastisch (technisch) product, heel veel ideeën, een flink aantal enthousiaste klanten en veel energie. Maar met heel weinig marketingbudget.
Meer posts
Share by: