Eén van de meest erkende concepten binnen de Transactionele Analyse (TA) is de Dramadriehoek. Wanneer een gesprek niet optimaal verloopt, is het waarschijnlijk dat je jezelf binnen deze dramadriehoek bevindt.
Dit model illustreert repetitieve interactiepatronen. Binnen deze patronen zijn drie duidelijk te onderscheiden rollen te identificeren: de Aanklager, de Redder en het Slachtoffer.
Binnen deze dynamiek vertonen de rollen een vast patroon van negatieve interactie.
Als de Redder zich niet gewaardeerd voelt, kan hij de rol van Slachtoffer of Aanklager aannemen.
"Zeg, ik probeer gewoon te helpen."
Als de Aanklager wil goedmaken, kan hij naar de rol van Redder verschuiven of zelf Slachtoffer worden.
En als het Slachtoffer vindt dat hij niet adequaat geholpen is, kan hij in de rol van Aanklager schieten.
"Ik dacht dat je me zou helpen, maar wat heb ik eraan?"
De rollen zijn niet alleen inwisselbaar, maar ook aanvullend; de een kan niet bestaan zonder de ander.
Bang als we zijn om de eigen kwetsbaarheid te laten zien, communiceren we vanuit een niet OK gevoel over onszelf. Ironisch genoeg vermijden we het benoemen van onze zorgen of behoeften, en stappen we in plaats daarvan, uit zelfbescherming, gemakkelijk in de dramadriehoek.
Dit patroon is universeel. Het komt overal voor: op het werk, thuis, in de supermarkt en in sociale situaties. Het dagelijks leven wemelt ervan. Niet alleen dat, films, series en verhalen zonder de dramadriehoek missen spanning.
De dagelijkse uitdagingen om in dit patroon te vervallen zijn groot. We interpreteren woorden en gedrag van anderen altijd vanuit ons eigen perspectief. We denken snel te begrijpen wat anderen bedoelen. Als we geraakt worden, nemen we vaak aan dat dit negatieve intenties zijn. Zo begint het spel. Eenmaal in de dramadriehoek belanden we in een niet-oplossend scenario.
Want de Dramadriehoek
In dramadriehoek neemt niemand de verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag.
De patronen die hierboven beschreven staan, zie ik regelmatig terug tijdens mijn trainingen. Fascinerend om te zien en een enorme stimulans om ermee aan het werk te gaan. Want herkennen is stap 1. En het is nooit hopeloos. Er is namelijk ook een 'way out'.
|
|
|
|
V
Het alternatief voor hulpeloos Slachtoffergedrag is beginnen met realistisch te doen. Zich kwetsbaar opstellen niet door te klagen maar te vragen.
In plaats van te kiezen voor Reddergedrag een zorgzame opstelling. Betrokkenheid bij de ander én bij zich zelf.
Agressief Aanklagergedrag verandert door het aannemen van een assertieve opstelling.
De enige manier om zo veel mogelijk uit de dramadriehoek weg te blijven, is door je basishouding aan te passen. Zodra je milder voor jezelf kunt zijn en jezelf meer accepteert, maak je een begin met 'jezelf OK vinden'. Daarna is de stap naar het milder zijn voor de ander gemakkelijker gemaakt. Want als ik OK ben, waarom zou de ander dat dan niet zijn?
Tijdens mijn trainingen is er altijd tijd en aandacht voor de Transactionele analyse en voor de dramadriehoek. Meer weten over mijn trainingen? Check mijn trainingspagina.
En vind je iets van het bovenstaande? Ik hoor het heel graag. Op dit dossier raak ik nooit uitgeleerd.
Credits afbeelding: De eerste verdieping opleidingen. Credits tekst (gedeeltelijk): coachy.nl