Blog Post

Fan van de dramadriehoek

dickdezwart • aug. 23, 2023

De dramadriehoek is ontworpen door Stephen Karpman. Het laat zien dat je gevangen kunt zijn in een steeds terugkerend patroon van aanklagen, redden en het slachtoffer zijn. Hoe herken je dit patroon en hoe overstijg je het?

Eén van de meest erkende concepten binnen de Transactionele Analyse (TA) is de Dramadriehoek. Wanneer een gesprek niet optimaal verloopt, is het waarschijnlijk dat je jezelf binnen deze dramadriehoek bevindt.


De dramadriehoek?

Dit model illustreert repetitieve interactiepatronen. Binnen deze patronen zijn drie duidelijk te onderscheiden rollen te identificeren: de Aanklager, de Redder en het Slachtoffer.

De rollen

Binnen deze dynamiek vertonen de rollen een vast patroon van negatieve interactie.


  • De Redder toont een neiging om overmatige, ongevraagde hulp te bieden. Kom maar, laat mij het oplossen. Hierdoor neemt hij de verantwoordelijkheid van anderen over, waardoor ze afhankelijk worden en hij zichzelf als onmisbaar beschouwt.


  • Het Slachtoffer gedraagt zich hulpeloos en reageert vaak vanuit een gevoel van onmacht. Ze hebben altijd mijn hulp nodig. Als ze dit op een zielige manier doen, voelt de Redder zich aangesproken. Als ze irritatie opwekken, daagt dit de Aanklager uit.


  • De Aanklager wijst anderen op hun zwakheden om zijn eigen zwakte te verbergen. 'Jij begrijpt er echt niets van, hè?' Door anderen schuldig te laten voelen, krijgt hij een gevoel van eigenwaarde.



De rollen zijn uitwisselbaar

Als de Redder zich niet gewaardeerd voelt, kan hij de rol van Slachtoffer of Aanklager aannemen.

"Zeg, ik probeer gewoon te helpen."


Als de Aanklager wil goedmaken, kan hij naar de rol van Redder verschuiven of zelf Slachtoffer worden.

En als het Slachtoffer vindt dat hij niet adequaat geholpen is, kan hij in de rol van Aanklager schieten.

"Ik dacht dat je me zou helpen, maar wat heb ik eraan?"


De rollen zijn niet alleen inwisselbaar, maar ook aanvullend; de een kan niet bestaan zonder de ander.


Verbergen van echte gevoelens

Bang als we zijn om de eigen kwetsbaarheid te laten zien, communiceren we vanuit een niet OK gevoel over onszelf. Ironisch genoeg vermijden we het benoemen van onze zorgen of behoeften, en stappen we in plaats daarvan, uit zelfbescherming, gemakkelijk in de dramadriehoek.


Dit patroon is universeel. Het komt overal voor: op het werk, thuis, in de supermarkt en in sociale situaties. Het dagelijks leven wemelt ervan. Niet alleen dat, films, series en verhalen zonder de dramadriehoek missen spanning.


De dagelijkse uitdagingen om in dit patroon te vervallen zijn groot. We interpreteren woorden en gedrag van anderen altijd vanuit ons eigen perspectief. We denken snel te begrijpen wat anderen bedoelen. Als we geraakt worden, nemen we vaak aan dat dit negatieve intenties zijn. Zo begint het spel. Eenmaal in de dramadriehoek belanden we in een niet-oplossend scenario.



De dramadriehoek is niet constructief

Want de Dramadriehoek


  • kost energie
  • heeft een herhalend patroon ‘daar gaan we weer’
  • bestaat uit ongelijke rollen, de een voelt zich meer of minder dan de ander
  • is een spel van transacties met bijbedoeling en verborgen boodschappen
  • de uitkomst is voorspelbaar na afloop zit iedereen met het ‘bekende rotgevoel’


In dramadriehoek neemt niemand de verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag.



De patronen die hierboven beschreven staan, zie ik regelmatig terug tijdens mijn trainingen. Fascinerend om te zien en een enorme stimulans om ermee aan het werk te gaan. Want herkennen is stap 1. En het is nooit hopeloos. Er is namelijk ook een 'way out'.


 |

 |

 |

 |

V


De winnaarsdriehoek: het positieve alternatief

Het alternatief voor hulpeloos Slachtoffergedrag is beginnen met realistisch te doen. Zich kwetsbaar opstellen niet door te klagen maar te vragen.


  • Neemt verantwoordelijkheid voor eigen gedrag, gedachten en gevoelens en behoeften.
  • Vraagt: Wil je me even helpen?


In plaats van te kiezen voor Reddergedrag een zorgzame opstelling. Betrokkenheid bij de ander én bij zich zelf.


  • Accepteert dat anderen voor zichzelf kunnen zorgen.
  • Maakt vooraf duidelijke afspraken over wat de ander zelf doet.
  • Vraagt: Kan ik iets voor je doen?


Agressief Aanklagergedrag verandert door het aannemen van een assertieve opstelling.


  • Geeft grenzen aan.
  • Zegt wat hij ‘echt’ denkt, zinnen die beginnen met  Ik vind …; Ik voel …; Ik wil … zonder de ander daarbij te kwetsen.



Winnaarsdriehoek

Ik ben OK, jij bent OK

De enige manier om zo veel mogelijk uit de dramadriehoek weg te blijven, is door je basishouding aan te passen. Zodra je milder voor jezelf kunt zijn en jezelf meer accepteert, maak je een begin met 'jezelf OK vinden'. Daarna is de stap naar het milder zijn voor de ander gemakkelijker gemaakt. Want als ik OK ben, waarom zou de ander dat dan niet zijn?


Tijdens mijn trainingen is er altijd tijd en aandacht voor de Transactionele analyse en voor de dramadriehoek. Meer weten over mijn trainingen? Check mijn trainingspagina.


En vind je iets van het bovenstaande? Ik hoor het heel graag. Op dit dossier raak ik nooit uitgeleerd.




Credits afbeelding: De eerste verdieping opleidingen. Credits tekst (gedeeltelijk): coachy.nl


door Dick de Zwart 27 feb., 2024
Dit blog is een onderdeel van mijn zoektocht naar de formule die ervoor zorgt dat jouw verhaal blijft hangen. En dan vooral in positieve zin! In die zoektocht stuitte ik op het boek van Chris Anderson: De TED-methode. Ik deel graag met je hoe dit boek ons dichterbij de ultieme presentatieformule brengt. k ons dichterbij de ultieme presentatieformule brengt.
door dickdezwart 31 jan., 2024
Ken je dat stemmetje in je hoofd dat fluistert: "Wanneer ontdekken ze dat ik eigenlijk helemaal niets kan?"
door dickdezwart 12 dec., 2023
Assertiviteit, een sleutelbegrip in de sociale psychologie, draait om de manier waarop je in sociale situaties met anderen omgaat. 
door dickdezwart 21 nov., 2023
Het spirituele perspectief op Leiderschap: Verbinding en betekenis
door dickdezwart 31 aug., 2023
“ Jij komt altijd te laat op onze meetings! ”, schreeuwt de de een. “ Nou, pffff, ik kan er ook niks aan doen. Het was superdruk onderweg! ”, stamelt de ander.
Marketing na corona: 3 blog tips
door dickdezwart 14 dec., 2020
“Nog even de tanden op elkaar”, hoor ik mezelf zeggen tegen mijn ouders. “Binnenkort kunnen we vast wel weer met de familie iets leuks doen”. Alsof op een of andere magische manier alles weer bij het oude is. Reality check: dat gaat niet meer gebeuren. En er zijn ook positieve ontwikkelingen. Voor ons als marketeers zijn het bijzondere tijden. Digitalisatie is nog nooit zo snel gegaan. Marketing in ‘het nieuwe normaal’. Wat is dat? Wat is er eigenlijk veranderd in het consumentengedrag, en hoe gaan wij, als marketeers daarmee om? Ik heb drie blogs op een rijtje waardoor ik me geïnspireerd voelde. Het is het topje van een ijsberg aan mega-interessante verhalen. Dus meer info volgt als je In blog nummer 1: Eric van Hal, van Mediaweb zette in zijn laatste blog 22 trends op een rijtje. Korte recap: De digitalisering is in een stroomversnelling terecht gekomen en marketingtechnieken schuiven op naar meer en meer persoonlijk. En op de plaatsen waar de mensen zich in privé tijd bevinden. Blog nummer 2: In een blog op Adformatie wordt ons op het hart gedrukt dat elke marketeer zich moet afvragen hoe de wereld van de klant veranderd is door deze crisis. Is het achterliggende klantprobleem veranderd? En niet blind varen op de marketing koers van pre-corona. Blog nummer 3: Pieter Voogt schrijft op Marketingfacts dat wij, als marketeers, na de coronacrisis flink aan de bak moeten om de achterstand die de crisis ongetwijfeld heeft veroorzaakt, zoveel mogelijk goed te maken. De kans is aanwezig dat daarvoor ook nog eens minder budget beschikbaar is, omdat in geval van een negatieve cashflow het marketingbudget nu eenmaal een 'makkelijk slachtoffer' is. Dat betekent dus dat we als marketeers nóg creatiever moeten zijn. Een mooie gelegenheid om onszelf en onze meerwaarde te bewijzen! Kortom: Genoeg leesstof te vinden. Mijn persoonlijke take away is ‘ denk vooruit ’. Ook deze crisis gaat voorbij. En snap je dan je klanten nog? Blijf dus flink communiceren, luister intensief en stuur bij waar je kan. Op naar 2021!
ZZP-ers en Lifters
door Dick de Zwart 23 okt., 2019
Het eerste jaar als zelfstandige zit er op, in september at ik met vrouw en kinderen een taartje op mijn leven als ZZP-er. Een turbulent jaar, een leerzaam jaar, stapels nieuwe contacten, inzichten en plezier. Maar ook een uitdagend jaar. Want je weet nooit precies wat de (nabije) toekomst brengt. “Niks voor mij, die onzekerheid”, zeggen veel van mijn vrienden. En dan denk ik, waarop vertrouw ik eigenlijk? Met welke overtuiging neem ik het risico om sterk te durven variëren met mijn inkomsten? Op die momenten denk ik terug aan de vakanties toen ik, als student, door Europa liftte. Met een rugzak, lichtgewicht tentje, slaapzak, gaspitje en liftbord stond ik geregeld langs de weg. Naar Engeland, Frankrijk, Spanje of naar welke andere plek dan ook. Hoe vaak heb ik gedacht: “ik sta hier niet goed, ik kom nooit weg” of, “deze lift brengt me niet waar ik heen had willen gaan”, “Help!!” Maar, ik kwam altijd weer weg, ik kwam altijd aan op mijn bestemming en ook weer veilig thuis. OK, de route was vaak een beetje anders, de tijdsinschatting klopte vaak niet en er waren andere onverwachte situaties. De enige constante was dat het altijd lukt. Het was een wetmatigheid, geen geluk. "De enige constante was dat het altijd lukt. Het was een wetmatigheid, geen geluk." En zo leef ik ook mijn ZZP-leven. De bestemming is min of meer bekend; ik wil mensen en organisaties verder helpen middels betere en eerlijke (marketing)communicatie. Maar hoe ik daar kom, en wanneer… geen idee. En dan vertrouw ik dus op mijn geloof in de wetmatigheid waarmee ik ook altijd liftte: het komt altijd weer goed. Ik lift, zogezegd, mijn weg door mijn professionele leven. Met vol vertrouwen, verwachting en plezier. "Ik wil mensen en organisaties verder helpen middels betere en eerlijke (marketing)communicatie" Mijn gedachten aan deze vergelijking en de zekerheid die ik eruit put, veranderen op slag mijn zorgen over mijn volgende opdracht in een verwachtingsvolle nieuwsgierigheid. Hier sta ik, rechtop, glimlach op mijn gezicht, met mijn rugzak vol kennis en ervaring en op mijn liftbordje staat ‘betere marketingcommunicatie’. Dus: Wie pikt mij op en waar gaan we heen?
door Dick de Zwart 31 okt., 2018
Als je interimmer bent, of op projectbasis werkt, ben je altijd op zoek en ontvankelijk voor je volgende klus. Althans, dat zou verstandig zijn. Zorg dat minimaal 2 van de 3 P's in je opdracht aanwezig zijn.
door Dick de Zwart 25 sep., 2018
‘The Four Agreements’, in het Nederlands ‘De vier inzichten’, is een fenomeen in de wereld van spirituele boeken. Wereldwijd zijn er meer dan 5 miljoen exemplaren van dit dunne boekje verkocht. Vijf jaar geleden kreeg ik het van mijn goede vriend Pim (van Vuuren) en ik deel graag met jou waarom dit boekje mijn leven steeds blijft veranderen.
door Dick de Zwart 24 sep., 2018
Onlangs ging ik op bezoek bij en bedrijf dat net een jaar geleden begonnen is en net is afgesplitst van het oorspronkelijke moederbedrijf. Toffe lui, fantastisch (technisch) product, heel veel ideeën, een flink aantal enthousiaste klanten en veel energie. Maar met heel weinig marketingbudget.
Meer posts
Share by: