Blog Post

Leiderschap met een Ziel: De Spirituele Revolutie in de Boardroom

dickdezwart • nov. 21, 2023

Het spirituele perspectief op Leiderschap: Verbinding en betekenis



Hallo daar! Te midden van de hectiek van vergaderingen, deadlines en de dagelijkse ratrace, laten we even een pas op de plaats maken en praten over iets wat je misschien niet meteen in de vergaderzaal zou verwachten: spiritueel leiderschap.


Ja, je hebt het goed gelezen – we gaan het hebben over het ontdekken van diepere betekenis in leiderschap en hoe spirituele principes je professionele leven kunnen verrijken.


Onderzoek je eigen waarden en overtuigingen

Leiderschap begint bij zelfinzicht. Neem even een momentje (of twee, als je het druk hebt) om je eigen waarden en overtuigingen onder de loep te nemen. Wat drijft jou? Wat vind je echt belangrijk? Het is als het vinden van een kompas voor je leiderschapsreis. Hieronder vind je een uitgebreide lijst en een oefening rond deze kernwaarden.


Kernwaarden downloaden


Recent onderzoek benadrukt het belang van authentiek leiderschap, waarbij je je eigen waarden niet alleen kent maar ook belichaamt. Als je weet waar je voor staat, wordt niet alleen de weg duidelijker voor jou, maar het straalt ook af op je team. Een leider die in lijn staat met zijn eigen waarden, creëert een sfeer van vertrouwen en respect.


Creëer een betekenisvolle visie voor teammotivatie

Een visie hebben is als het hebben van een kompas – het wijst de weg en geeft richting aan je leiderschap. Denk niet alleen aan targets en deadlines, maar ook aan het grotere plaatje. Hoe draagt jouw werk bij aan iets groters? Wat is de legacy die je wilt achterlaten?


Studies en voorbeeldmensen zoals
Simon Sinek (Golden Circel) tonen aan dat een betekenisvolle visie niet alleen jouw motivatie verhoogt, maar ook die van je team. Mensen willen het gevoel hebben dat hun werk ertoe doet, dat ze deel uitmaken van iets groters dan henzelf. Dus, laat die visie van jou schitteren als een heldere ster aan de professionele hemel.



Integreer spirituele principes van mededogen en dienstbaarheid

Laten we even een zijstap maken naar de wereld van mededogen en dienstbaarheid. "Wacht...Wat zijn dat voor zweverige termen?" hoor ik je denken. Niet je alledaagse kantoorjargon, toch? Maar stel je voor, wat als compassie en dienstbaarheid niet alleen waarden zijn die je in een yogastudio oppikt, maar ook krachtige instrumenten voor effectief leiderschap?


Onderzoek van o.a.
Brené Brown en Bill George wijst uit dat leiders die mededogen en inzetbaarheid tonen, niet alleen een positieve sfeer creëren, maar ook betere teamresultaten behalen. Het is als het verschil tussen een baas die enkel zegt "Doe dit omdat ik het zeg" en een leider die zegt "Laten we dit samen doen, ik ben hier om jullie te ondersteunen."

In de Transactionele Analyse en de Roos van Leary wordt dit 'Boven-Samen' gedrag genoemd.


Dienstbaar leiderschap draait niet om heerschappij, maar om het faciliteren van groei en succes bij anderen.


Dus, beste professionals van in de boardroom (nu of later), laten we niet vergeten dat leiderschap meer is dan alleen strategieën en cijfers. Het gaat om het ontdekken van betekenis, het creëren van een visie die inspireert, en het omarmen van principes van mededogen en dienstbaarheid. Als je deze spirituele dimensie in je leiderschap integreert, ben je niet alleen een leider op papier, maar ook een gids die anderen inspireert om hun beste zelf te zijn. 


"Het gaat om het ontdekken van betekenis, het creëren van een visie die inspireert, en het omarmen van principes van mededogen en dienstbaarheid"



Time to shine, spirituele leiders!


Wil je meer leren over verbinden door communicatie, volg dan de training: Luisteren als geheim voor Effectieve Communicatie


door Dick de Zwart 27 feb., 2024
Dit blog is een onderdeel van mijn zoektocht naar de formule die ervoor zorgt dat jouw verhaal blijft hangen. En dan vooral in positieve zin! In die zoektocht stuitte ik op het boek van Chris Anderson: De TED-methode. Ik deel graag met je hoe dit boek ons dichterbij de ultieme presentatieformule brengt. k ons dichterbij de ultieme presentatieformule brengt.
door dickdezwart 31 jan., 2024
Ken je dat stemmetje in je hoofd dat fluistert: "Wanneer ontdekken ze dat ik eigenlijk helemaal niets kan?"
door dickdezwart 12 dec., 2023
Assertiviteit, een sleutelbegrip in de sociale psychologie, draait om de manier waarop je in sociale situaties met anderen omgaat. 
door dickdezwart 31 aug., 2023
“ Jij komt altijd te laat op onze meetings! ”, schreeuwt de de een. “ Nou, pffff, ik kan er ook niks aan doen. Het was superdruk onderweg! ”, stamelt de ander.
door dickdezwart 23 aug., 2023
De dramadriehoek is ontworpen door Stephen Karpman. Het laat zien dat je gevangen kunt zijn in een steeds terugkerend patroon van aanklagen, redden en het slachtoffer zijn. Hoe herken je dit patroon en hoe overstijg je het?
Marketing na corona: 3 blog tips
door dickdezwart 14 dec., 2020
“Nog even de tanden op elkaar”, hoor ik mezelf zeggen tegen mijn ouders. “Binnenkort kunnen we vast wel weer met de familie iets leuks doen”. Alsof op een of andere magische manier alles weer bij het oude is. Reality check: dat gaat niet meer gebeuren. En er zijn ook positieve ontwikkelingen. Voor ons als marketeers zijn het bijzondere tijden. Digitalisatie is nog nooit zo snel gegaan. Marketing in ‘het nieuwe normaal’. Wat is dat? Wat is er eigenlijk veranderd in het consumentengedrag, en hoe gaan wij, als marketeers daarmee om? Ik heb drie blogs op een rijtje waardoor ik me geïnspireerd voelde. Het is het topje van een ijsberg aan mega-interessante verhalen. Dus meer info volgt als je In blog nummer 1: Eric van Hal, van Mediaweb zette in zijn laatste blog 22 trends op een rijtje. Korte recap: De digitalisering is in een stroomversnelling terecht gekomen en marketingtechnieken schuiven op naar meer en meer persoonlijk. En op de plaatsen waar de mensen zich in privé tijd bevinden. Blog nummer 2: In een blog op Adformatie wordt ons op het hart gedrukt dat elke marketeer zich moet afvragen hoe de wereld van de klant veranderd is door deze crisis. Is het achterliggende klantprobleem veranderd? En niet blind varen op de marketing koers van pre-corona. Blog nummer 3: Pieter Voogt schrijft op Marketingfacts dat wij, als marketeers, na de coronacrisis flink aan de bak moeten om de achterstand die de crisis ongetwijfeld heeft veroorzaakt, zoveel mogelijk goed te maken. De kans is aanwezig dat daarvoor ook nog eens minder budget beschikbaar is, omdat in geval van een negatieve cashflow het marketingbudget nu eenmaal een 'makkelijk slachtoffer' is. Dat betekent dus dat we als marketeers nóg creatiever moeten zijn. Een mooie gelegenheid om onszelf en onze meerwaarde te bewijzen! Kortom: Genoeg leesstof te vinden. Mijn persoonlijke take away is ‘ denk vooruit ’. Ook deze crisis gaat voorbij. En snap je dan je klanten nog? Blijf dus flink communiceren, luister intensief en stuur bij waar je kan. Op naar 2021!
ZZP-ers en Lifters
door Dick de Zwart 23 okt., 2019
Het eerste jaar als zelfstandige zit er op, in september at ik met vrouw en kinderen een taartje op mijn leven als ZZP-er. Een turbulent jaar, een leerzaam jaar, stapels nieuwe contacten, inzichten en plezier. Maar ook een uitdagend jaar. Want je weet nooit precies wat de (nabije) toekomst brengt. “Niks voor mij, die onzekerheid”, zeggen veel van mijn vrienden. En dan denk ik, waarop vertrouw ik eigenlijk? Met welke overtuiging neem ik het risico om sterk te durven variëren met mijn inkomsten? Op die momenten denk ik terug aan de vakanties toen ik, als student, door Europa liftte. Met een rugzak, lichtgewicht tentje, slaapzak, gaspitje en liftbord stond ik geregeld langs de weg. Naar Engeland, Frankrijk, Spanje of naar welke andere plek dan ook. Hoe vaak heb ik gedacht: “ik sta hier niet goed, ik kom nooit weg” of, “deze lift brengt me niet waar ik heen had willen gaan”, “Help!!” Maar, ik kwam altijd weer weg, ik kwam altijd aan op mijn bestemming en ook weer veilig thuis. OK, de route was vaak een beetje anders, de tijdsinschatting klopte vaak niet en er waren andere onverwachte situaties. De enige constante was dat het altijd lukt. Het was een wetmatigheid, geen geluk. "De enige constante was dat het altijd lukt. Het was een wetmatigheid, geen geluk." En zo leef ik ook mijn ZZP-leven. De bestemming is min of meer bekend; ik wil mensen en organisaties verder helpen middels betere en eerlijke (marketing)communicatie. Maar hoe ik daar kom, en wanneer… geen idee. En dan vertrouw ik dus op mijn geloof in de wetmatigheid waarmee ik ook altijd liftte: het komt altijd weer goed. Ik lift, zogezegd, mijn weg door mijn professionele leven. Met vol vertrouwen, verwachting en plezier. "Ik wil mensen en organisaties verder helpen middels betere en eerlijke (marketing)communicatie" Mijn gedachten aan deze vergelijking en de zekerheid die ik eruit put, veranderen op slag mijn zorgen over mijn volgende opdracht in een verwachtingsvolle nieuwsgierigheid. Hier sta ik, rechtop, glimlach op mijn gezicht, met mijn rugzak vol kennis en ervaring en op mijn liftbordje staat ‘betere marketingcommunicatie’. Dus: Wie pikt mij op en waar gaan we heen?
door Dick de Zwart 31 okt., 2018
Als je interimmer bent, of op projectbasis werkt, ben je altijd op zoek en ontvankelijk voor je volgende klus. Althans, dat zou verstandig zijn. Zorg dat minimaal 2 van de 3 P's in je opdracht aanwezig zijn.
door Dick de Zwart 25 sep., 2018
‘The Four Agreements’, in het Nederlands ‘De vier inzichten’, is een fenomeen in de wereld van spirituele boeken. Wereldwijd zijn er meer dan 5 miljoen exemplaren van dit dunne boekje verkocht. Vijf jaar geleden kreeg ik het van mijn goede vriend Pim (van Vuuren) en ik deel graag met jou waarom dit boekje mijn leven steeds blijft veranderen.
door Dick de Zwart 24 sep., 2018
Onlangs ging ik op bezoek bij en bedrijf dat net een jaar geleden begonnen is en net is afgesplitst van het oorspronkelijke moederbedrijf. Toffe lui, fantastisch (technisch) product, heel veel ideeën, een flink aantal enthousiaste klanten en veel energie. Maar met heel weinig marketingbudget.
Meer posts
Share by: